Скулшутинг в России: что имеет значение?
| Parent link: | Власть Т. 29, № 1.— 2021.— [С. 93-108] |
|---|---|
| Main Author: | |
| Corporate Authors: | , |
| Other Authors: | |
| Summary: | Заглавие с экрана В статье представлены результаты социологического исследования скулшутинга в России с применением метода case study; триангуляции данных из различных источников информации; прототипов, разработанных междисциплинарной проектной группой ТПУ для интеллектуального анализа данных социальных сетей. На основе сформулированной в обобщенном виде категории скулшутинга и существующей в России правоприменительной практики сформирована выборка исследования, включающая 23 случая. Все случаи маркированы по трем типам (исходя из зарубежной практики типологии одиночек): скулшутер, массовый убийца, террорист. 19 случаев однозначно определены как скулшутинг. Выявлены типы подражания и разработана схема взаимосвязей; обозначены значимые признаки; проведен анализ динамики случаев; представлены примеры предупреждающих знаков, которые скулшутеры оставляют в Интернете; обозначены основные и дополнительные мотивы скулшутеров; представлены результаты изучения социальных связей скулшутеров в онлайн-среде. The paper presents the results of sociological study of school shooting in Russia using the case-study method; triangulation of data from different information sources; prototypes developed by interdisciplinary project team of TPU for intellectual analysis of social networks data. On the base of the category of school shooting formulated in a generalized form and the law enforcement practice existing in Russia, a research sample was formed, including 23 cases. All the cases are marked according to three types (based on foreign practice of the singles typology): school shooter, mass murderer, terrorist. 19 cases were definitely defined as school shooters. The authors identify types of imitation and develop a scheme of relationships; mark significant signs; carry out the analysis of dynamics of cases; present examples of warning signs which school shooters leave on the Internet; mark the basic and additional motives of school shooters; present results of studying social connections of school shooters in the online environment. |
| Published: |
2021
|
| Subjects: | |
| Online Access: | https://doi.org/10.31171/vlast.v29i1.7920 |
| Format: | Electronic Book Chapter |
| KOHA link: | https://koha.lib.tpu.ru/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=664196 |