Стратегии в развитии умений иноязычного чтения на основе самостоятельной учебно-познавательной деятельности у студентов технического вуза

Bibliographic Details
Parent link:Вестник Томского государственного педагогического университета/ Томский государственный педагогический университет (ТГПУ).— , 1998-
№ 5 (182).— 2017.— [С. 116-121]
Main Author: Сыса Е. А. Елена Александровна
Corporate Author: Национальный исследовательский Томский политехнический университет
Summary:Заглавие с экрана
Определены стратегии чтения, с помощью которых происходит наиболее эффективное развитие умений иноязычного чтения на основе самостоятельной учебно-познавательной деятельности у студентов технического вуза. В результате предложена классификация стратегий чтения с позиции развития соответствующих умений, показано, что овладение стратегиями оказывает существенное влияние на формирование способности у обучающихся самостоятельно приобретать необходимые знания из различных источников информации (на иностранном и родном языке), самостоятельно управлять деятельностью иноязычного чтения, преодолевать трудности в обучении.
The purpose of the article is to define the reading strategy with the help of which the development of skills in foreign language reading on the basis of independent educational-cognitive activities of the the technical University students will be most effective. Therefore, it is proposed to classify reading strategies from the point of view of development of the relevant skills. The results of the study allow us to conclude, that teaching reading on the basis of independent educational-cognitive activity using reading strategies, determines the behavior in the learning process of both a teacher and a student: increases activity of a student, enhances educational, stimulating role of a teacher. Mastering the strategies has a significant influence on the formation of students’ abilities to independently acquire knowledge from different sources of information. The practical significance lies in the fact that the results can be used in teaching reading in different languages for teaching students of non-linguistic specialties. The classification of reading strategies will help the teacher in rational planning of the process of foreign language reading, organize learning strategies in the form of progression, according to the didactic principle of availability, move «from simple to complex», which contributes to the most efficient achieving the purpose of reading and learning a foreign language.
Режим доступа: по договору с организацией-держателем ресурса
Published: 2017
Series:Педагогика высшей школы
Subjects:
Online Access:https://elibrary.ru/item.asp?id=29028976
http://dx.doi.org/10.23951/1609-624X-2017-5-116-121
Format: Electronic Book Chapter
KOHA link:https://koha.lib.tpu.ru/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=654867