Эффективность электронного обучения: система требований к электронному курсу

Bibliographic Details
Parent link:Открытое и дистанционное образование.— , 2000-
№ 2 (62).— 2016.— [С. 62-68]
Main Author: Велединская С. Б. Светлана Борисовна
Corporate Author: Национальный исследовательский Томский политехнический университет Институт электронного обучения Кафедра технологий и педагогики электронного обучения
Other Authors: Дорофеева М. Ю. Маргарита Юрьевна
Summary:Заглавие с экрана
В основе эффективности электронного обучения лежат параметры электронной обучающей среды (электронного курса), обеспечивающие формирование условий для организации всех видов учебного взаимодействия обучающегося: с учебными материалами, преподавателем, другими обучающимися. Условия эффективности ЭО закладываются при проектировании учебной среды и дополняются в ходе активной деятельности преподавателя и студентов в учебном процессе. Требования к качеству электронного курса, используемые в ТПУ, рассматриваются как основа обеспечения эффективного электронного обучения.
The effectiveness of teaching and learning process is defined by a complex of approaches and tools which help learners with cognitive learning activities. Ensuring the effectiveness the parameters of virtual learning environment of the online course play a key role. The paper focuses on online course requirements developed in Tomsk polytechnic university. According to R. Garrison, N. Vaughan, K. Swan, conditions for student to content, student to teacher, student to student interactions in e-learning are specified in the parameters of the online course in the form of presence of the participants of learning process. They define three types of presence: cognitive presence, social presence and teaching presence. Cognitive presence is described as the extent to which a group of learners are able to construct meaning through sustained communication. Cognitive presence requires attention, effort and conditions for active learning activity of students through effective student to content interaction. Teaching presence can be defined as the work of teacher that is done before and during the course including preparatory work in course development and supporting learners through student to teacher interaction. Social presence is the ability to project oneself socially and affectively and getting to know each other, students are encouraged to share who they are. Student to student interaction creates a climate of trust and safety. The system of three types of presence ensures integrity of learning process in e-learning when a teacher fulfills the following functions: forming the content, managing learning activity and building an online community. Each online course undergoes special evaluation before using in teaching and learning process.
Режим доступа: по договору с организацией-держателем ресурса
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://elibrary.ru/item.asp?id=26137612
http://journals.tsu.ru/ou/&journal_page=archive&id=1413&article_id=28442
Format: Electronic Book Chapter
KOHA link:https://koha.lib.tpu.ru/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=649252