Проект "Мотивационно-сопоставительного словаря русского, английского и чешского языков: фитонимы"

Bibliographic Details
Parent link:Вопросы лексикографии/ Национальный исследовательский Томский государственный университет (ТГУ).— , 2011-
№ 1 (5).— 2014.— [С. 76-91]
Main Author: Савенко А. С. Анастасия Сергеевна
Corporate Author: Национальный исследовательский Томский политехнический университет
Summary:Заглавие с экрана
В статье представлен лексикографический опыт осмысления явления мотивации слов в сопоставительном аспекте на материале тематической группы наименований растений русского, английского и чешского языков. Предложенные образцы словарных статей словаря трех языков рассматриваются с источниковедческих позиций. Структура словарной статьи содержит информацию о мотивированности/немотивированности фитонима, его внутренней форме, результатах психолингвистического эксперимента, мотивировочном и номинационном признаках слова, включая также специальные дополнительные справки и этимологию слова.
The article points to the lexicographic experience of interpreting the word motivation conception in the comparative aspect with use of the thematic word groups of plants (on the basis of the Russian, English and Czech languages). The models of a dictionary entry of a motivological-comparative dictionary of the three languages are considered from the position of their information and source value. The purpose of the motivological-comparative dictionary is to present motivated, semi-motivated and non-motivated vocabulary as a system as well as to give broad information about motivated lexical units. The structure of an entry consists of the Latin name of a plant with its translation, a plant name and its lexical meaning, the results of the psycholinguistic experiment, a mark of a motivated/ non-motivated lexical unit, motivation and nomination features, phyto-nymic and etymological references. This dictionary is a source for the research of lexicological and lexicographic problems. It also allows examining lexical units of the compared languages from the linguocul-tural point of view. This information is in the inner form of a word and in a set of motivation features of plant names. Comparison of motivated phytonyms allows defining the peculiarities of the national character and national culture of a particular ethnos that have been manifested in motivation features and in the inner form of these names. Every zone of a vocabulary entry has broad informative and source study possibilities.
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://journals.tsu.ru/lex/&journal_page=archive&id=1040&article_id=11866
http://elibrary.ru/item.asp?id=22078780
Format: Electronic Book Chapter
KOHA link:https://koha.lib.tpu.ru/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=648073