Модель формирования основ межкультурной компетенции иностранных обучающихся на этапе предвузовской подготовки

Bibliographic Details
Parent link:Современные проблемы науки и образования.— , 2005-
№ 4.— 2015.— [7 c.]
Main Author: Шевелева С. И. Светлана Игоревна
Corporate Author: Национальный исследовательский Томский политехнический университет
Summary:Заглавие с экрана
Обоснована целесообразность и актуальность разработки новой модели формирования межкультурной компетенции. Описана структура и содержание модели формирования основ межкультурной компетенции иностранных обучающихся на этапе предвузовской подготовки. Определены теоретические основания формирования межкультурной компетенции. Предложенная модель представлена совокупностью целевого, содержательного, организационного, оценочно-результативного компонентов и определяет цели и задачи обучения. В структуре модели отобраны, уточнены принципы обучения; описано содержание компетенции; разработаны этапы и технологии обучения; предложены формы контроля и критерии оценки уровня сформированности основ межкультурной компетенции.
The aim of pedagogical process is a key factor for choosing a teaching model based on a theoretical concept and a corresponding approach to education. At the pre-university level the Russian language is a means necessary for foreign students to achieve mastery of specialized educational programs and obtain knowledge of national cultural traditions, norms of communication and social interaction with agents of educational process. Therefore, a model for teaching Russian as a foreign language aimed at the formation of intercultural competence basics of international students at the pre-university level must be developed. The developed model is a complex of a target (defined following the competence gap of international students at the pre-university level), content (a stepwise program of mastering Russian by international students), organizational (including integration and implementation technology stages), assessment (including the diagnostics of maturity for intercultural exchange and capacity for intercultural competence in the Russian language) components.
Режим доступа: по договору с организацией-держателем ресурса
Published: 2015
Series:Педагогические науки
Subjects:
Online Access:http://www.science-education.ru/127-20584
http://elibrary.ru/item.asp?id=23939858
Format: Electronic Book Chapter
KOHA link:https://koha.lib.tpu.ru/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=644355