Смешанное обучение: технология проектирования учебного процесса

Bibliographic Details
Parent link:Открытое и дистанционное образование: журнал/ Ассоциация образовательных и научных учреждений "Сибирский открытый университет".— , 2000-
т. 2, № 43.— 2015.— [С. 12-19]
Main Author: Велединская С. Б. Светлана Борисовна
Other Authors: Дорофеева М. Ю. Маргарита Юрьевна
Summary:Заглавие с экрана
Статья посвящена технологии проектирования учебного процесса по модели смешанного обучения, обеспечивающей перестройку традиционного преподавания за счет переноса части аудиторных занятий в электронную обучающую среду. Предложенная технология проектирования обеспечивает целостность учебного процесса, организованного в двух средах (аудиторной и электронной), способствует оптимизации учебного взаимодействия преподавателя и студента, формирует качественный образовательный процесс нового типа. В статье рассматривается специфика каждого из трех этапов проектирования. Даются рекомендации по переносу различных типов аудиторных занятий в электронную среду.
The paper explores the problem of blended learning course design based on technology applied at Tomsk Polytechnic University in order to boost learning and productivity. The proposed technology includes shift to online instructional delivery for a portion of the face-to-face classes and as the result leads to redesign of traditional teaching and learning approach. It is shown that the proposed technology can ensure integrity of the educational process organized both in online and face-to-face environment. According to the authors, high-quality blended learning requires not only transfer of traditional face-to-face instruction but it’s replacement with special kinds of interactions in online learning environment. To help manage the process of aligning online and face-to-face components one of the models of instructional design - Backward design (BD) - is used. According to BD model, course design consists of 3 stages: identify desired results, determine assessment plan, plan learning activities and instruction and integrate face-to-face and online components. In the paper all stages of BD are described, the author’s recommendations and examples are considered.
Режим доступа: по договору с организацией-держателем ресурса
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://elibrary.ru/item.asp?id=24004873
Format: Electronic Book Chapter
KOHA link:https://koha.lib.tpu.ru/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=643906