Экзистенциальность дискурса и основания систематического умозрения в контексте фундаментальной онтологии и постмодернистской традиции
| Parent link: | Вестник Томского государственного университета/ Национальный исследовательский Томский государственный университет (ТГУ).— , 1998- № 389.— 2014.— [С. 64-67] |
|---|---|
| Egile nagusia: | |
| Erakunde egilea: | |
| Gaia: | Заглавие с экрана Сформулирована аргументация: аналитическая деятельность познающего субъекта возможна в случае актуализации конкретных форм действительности, условием чего является субъектная сопричастность этой действительности. Дискурс, формирующийся в результате процесса познания, представляет синкретическую модель, архитектоника которой предопределяется онтологией этого дискурса. Синонимизация проблемы предельного обоснования и проблемы логических предпосылок демонстрирует лишь невозможность дальнейшего следования. The arguments are formulated: the analytical activity of the cognizer is possible in the case of updating specific forms of reality, a condition of which is subjective connection with this reality. Discourse formed as a result of the cognitive process is a syncretic model, architectonics of which is predetermined by the ontology of this discourse. On this basis, an assumption is made that none of the known types of discourse have extra-contextual reality, that is the ontology of discourse that constitutes the retential-protential series expressed in proposals, theories, etc. finally “refuses” to familiarize the subject of cognition with both the means and the goals which somehow structure their own retential-protential continual series. The synonymization of the problems of limit substantiation and of logic prerequisites only shows the impossibility of further following. The onto-epistemological analysis of the fact as a phenomenon claiming a certain state of things indicates not only the articulation of a segment of things (as an ontic aspect), but also the identity of things in the objective reality, which determines the relevance of things in existence as a “have” for the cognizer. Therefore, this ontological problem (“having the world'') which proves itself through the above transformation and is relevant to the ontology of discourse can be structurally represented as a contextually “unfolding” implication of any type of discourse (from everyday life to theoretical). Naturally, the bases of discourse structuring are excluded within this discourse. Режим доступа: по договору с организацией-держателем ресурса |
| Argitaratua: |
2014
|
| Gaiak: | |
| Sarrera elektronikoa: | http://elibrary.ru/item.asp?id=22907170 http://journals.tsu.ru/vestnik/&journal_page=archive&id=1127&article_id=18319 |
| Formatua: | Baliabide elektronikoa Liburu kapitulua |
| KOHA link: | https://koha.lib.tpu.ru/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=640971 |