Содержание и формы обучения устной научной речи в современном техническом вузе

Detalles Bibliográficos
Parent link:Вестник Томского государственного педагогического университета/ Томский государственный педагогический университет (ТГПУ).— , 1997-
№ 7 (160).— 2015.— [С. 90-95]
Autor principal: Владимирова Т. Л. Татьяна Леонидовна
Autor Corporativo: Национальный исследовательский Томский политехнический университет
Otros Autores: Казакова О. А. Ольга Анатольевна
Sumario:Заглавие с экрана
Обосновывается необходимость обучения устной научной речи в техническом вузе; описывается содержание обучения устной научной речи, выбранное в результате анализа выступлений молодых исследователей на научных конференциях разных уровней; предлагаются активные формы работы, позволяющие в короткие сроки и при неоднородном контингенте учащихся развивать коммуникативно-речевые компетенции в области родного языка: продвинутая лекция, тренинг, игра. Описывается применение указанных форм на выбранном содержании.
The given article is devoted to the issues of teaching the scientific style of oral speech at a technical university.Based on many years of experience of working with student, graduate students, postgraduate students of TomskPolytechnic University, the authors propose the universal (independent of the scientific direction of students) contentand form of teaching the scientific style of oral speech at the university. It is recommended to include the followingtopics to the course content of oral scientific speech: “The report as a genre of oral scientific speech”, “Elocution”,“The structure of the presentation of a scientific report”, “Presentation of a scientific report”, “Rules for scientificdebate”. An “advanced lecture”, training and game are offered as the forms of classroom work, which allow to formthe necessary knowledge basis of the principles of scientific oral communication; to develop skills; to stimulatestudents’ activity; to give students the opportunity to gain experience. This article contains examples of the use of thegiven forms of classroom work with the selected content.
Режим доступа: по договору с организацией-держателем ресурса
Publicado: 2015
Colección:Профессиональная подготовка в ВУЗе
Materias:
Acceso en línea:http://vestnik.tspu.edu.ru/archive.html?year=2015&issue=7&article_id=5431
http://elibrary.ru/item.asp?id=23788641
Formato: Electrónico Capítulo de libro
KOHA link:https://koha.lib.tpu.ru/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=644301

MARC

LEADER 00000nla0a2200000 4500
001 644301
005 20250904155916.0
035 |a (RuTPU)RU\TPU\network\9366 
090 |a 644301 
100 |a 20151110d2015 k||y0rusy50 ca 
101 0 |a rus 
102 |a RU 
135 |a drcn ---uucaa 
181 0 |a i  
182 0 |a b 
200 1 |a Содержание и формы обучения устной научной речи в современном техническом вузе  |d The content and form of teaching the scientific style of oral speech at a modern technical university  |f Т. Л. Владимирова, О. А. Казакова 
203 |a Текст  |c электронный 
225 1 |a Профессиональная подготовка в ВУЗе 
300 |a Заглавие с экрана 
320 |a [Библиогр.: с. 93 (15 назв.)] 
330 |a Обосновывается необходимость обучения устной научной речи в техническом вузе; описывается содержание обучения устной научной речи, выбранное в результате анализа выступлений молодых исследователей на научных конференциях разных уровней; предлагаются активные формы работы, позволяющие в короткие сроки и при неоднородном контингенте учащихся развивать коммуникативно-речевые компетенции в области родного языка: продвинутая лекция, тренинг, игра. Описывается применение указанных форм на выбранном содержании. 
330 |a The given article is devoted to the issues of teaching the scientific style of oral speech at a technical university.Based on many years of experience of working with student, graduate students, postgraduate students of TomskPolytechnic University, the authors propose the universal (independent of the scientific direction of students) contentand form of teaching the scientific style of oral speech at the university. It is recommended to include the followingtopics to the course content of oral scientific speech: “The report as a genre of oral scientific speech”, “Elocution”,“The structure of the presentation of a scientific report”, “Presentation of a scientific report”, “Rules for scientificdebate”. An “advanced lecture”, training and game are offered as the forms of classroom work, which allow to formthe necessary knowledge basis of the principles of scientific oral communication; to develop skills; to stimulatestudents’ activity; to give students the opportunity to gain experience. This article contains examples of the use of thegiven forms of classroom work with the selected content. 
333 |a Режим доступа: по договору с организацией-держателем ресурса 
461 |t Вестник Томского государственного педагогического университета  |f Томский государственный педагогический университет (ТГПУ)  |d 1997- 
463 |t № 7 (160)  |v [С. 90-95]  |d 2015 
510 1 |a The content and form of teaching the scientific style of oral speech at a modern technical university  |z eng 
610 1 |a электронный ресурс 
610 1 |a труды учёных ТПУ 
610 1 |a компетентностный подход 
610 1 |a устная речь 
610 1 |a научная речь 
610 1 |a обучение 
610 1 |a технические вузы 
610 1 |a тренинги 
610 1 |a игра 
700 1 |a Владимирова  |b Т. Л.  |c филолог  |c доцент Томского политехнического университета, кандидат филологических наук  |f 1975-  |g Татьяна Леонидовна  |3 (RuTPU)RU\TPU\pers\24593  |9 10891 
701 1 |a Казакова  |b О. А.  |c филолог  |c доцент Томского политехнического университета, кандидат филологических наук  |f 1974-  |g Ольга Анатольевна  |3 (RuTPU)RU\TPU\pers\24564  |9 10864 
712 0 2 |a Национальный исследовательский Томский политехнический университет  |c (2009- )  |9 26305 
801 2 |a RU  |b 63413507  |c 20151110  |g RCR 
856 4 0 |u http://vestnik.tspu.edu.ru/archive.html?year=2015&issue=7&article_id=5431 
856 4 0 |u http://elibrary.ru/item.asp?id=23788641 
942 |c CF